Podróże do Syrii.  Gdzie i za ile  spać podczas wyjazdu do Syrii. Tanie i sprawdzone hotele w Aleppo, Damaszku, Hamie, Palmyrze, ceny hoteli w Syrii, adresy  i kilka historii z syryjskimi hotelami związanymi …  Wszystkie opisane niżej miejsca i hotele w Syrii sprawdziliśmy osobiście podczas blisko 3 tygodniowego pobytu w ogarniętej w tej chwili wojenną zawieruchą krainie …

Tanie hotele w Syrii

Wycieczki do Syrii nie są w tej chwili najlepszym pomysłem. Szlag jasny mnie trafia jak widzę piękne, historyczne miejsca, które w sumie nie tak dawno podziwialiśmy, teraz obrócone w ruinę. Z bezsilnym smutkiem czytam o kolejnych ofiarach wojny w Syrii i z wściekłością śledzę durne dywagacje polityków, którzy nie zrobili nic lub dużo za mało, żeby konflikt rozwiązać. Wierzę, chce wierzyć, że Syryjczycy doczekają wkrótce normalnych czasów i powrotu turystów.

Ceny hoteli i wrażenia z pobytu w opisanych hotelach pochodzą z naszej podróży po Syrii sprzed nieco ponad 2 lat.  W tej chwili tak ceny, jak i pozostałe informacje trzeba będzie po zakończeniu działań wojennych jak najszybciej zaktualizować. Mam nadzieję, że możliwość aktualizacji pojawi się  już niebawem …

Waluta: 50 SYP – ok. 1 USD (pod koniec 2010 roku)

TANIE HOTELE W DAMASZKU:::

Trafienie w Damaszku do serii polecanych przez wszystkie przewodniki hotelików jak Ghazal czy Al Rabie jest dość kłopotliwe. Szczególnie jak przyjeżdża się po ciemku. Miejscowi mimo ogromnej chęci pomocy średnio orientują się w ulicach, a i nazwy tanich hotelików niewiele im mówią.

W końcu udaje nam się trafić na dzielnicę, jak się później okazało typowo turystyczno – plecakową. Wszystkie hoteliki prawdopodobnie przez reklamy w większości popularnych przewodników mają komplety i popodnosiły znacząco swoje ceny. Za miejsce na dachu trzeba liczyć w granicach 300-350 SYP, pokój 2 os to od 1500 do ok. 2000 SYP Najprzyjemniej gawędziło nam się w hotelu Ghazal. Natomiast nie dajcie się namówić na wymianę w żadnym z hoteli. Oferowane kursy są zdecydowanie korzystne, ale tylko dla właścicieli hoteli. Różnice mogą sięgać do 30% w stosunku do kursu kantorowego.

Uciekamy w stronę wejścia na stare miasto. Wszystkie uliczki odchodzące od głównego placu Damaszku  kryją w sobie dziesiątki lepszych i gorszych hoteli i hotelików. Zazwyczaj mieszczących się na górnych piętrach kamienic. Wracamy do jednego z nich, który wydawał nam się sympatyczny i zostajemy tam 3 dni.

Damaszek – hotel Al Zahran

Doskonale położony, o czym przekonujemy się dopiero rano. Do wejścia na cytadelę i na stare miasto mamy zaledwie ze 200 metrów. Dzień wcześniej, po ciemku, zrobiliśmy ze 3-4 kilometry, żeby znaleźć nasz hotel od drugiej strony. Dookoła natomiast jest mnóstwo sklepików, stoisk ze świeżymi owocami, orzechami itp

Hotel mieści się na górnych piętrach starej kamienicy, do których można dojechać windą. Dostaliśmy maleńki, ale czysty pokoik z klimatyzacją i łazienką na ostatnim piętrze za … 900 SYP. Sympatyczna obsługa praktycznie mieszka w recepcji 24 godziny na dobę. Na górze znajduje się sympatyczny taras z widokiem na Damaszek, na którym siadaliśmy wieczorem i sącząc drinka z miejscowej whisky za ok. 3,5 USD za litra uzupełnialiśmy notatki. Jedyną uciążliwością może być to, że klima jest centralnie sterowana z recepcji i jak w pokoju robiło się za ciepło lub za zimno, trzeba było przedreptać 2 piętra niżej z prośbą o włączenie lub wyłączenie urządzenia.

Kontakt z hotelem:
Damaszek – Marjeh – Sangkdar – Against The Restaurant Shlol
tel/fax. 22 53 752, informacje: 22 18 703
mobil: 0933 866 803, 0947 757 433
alzahran.hotel55@hotmail.com

TADMOR – PALMYRA -TANIE HOTELE

Palmyra – Hotel New Afka:

Idąc od dworca autobusowego w stronę głównego wejścia do ruin będzie to jeden z pierwszych hoteli, jakie miniemy. Bezpośrednio przy informacji turystycznej i blisko wejścia do ruin Palmyry z pokoikami 2 osobowymi z łazienką za ok. 1200 SYP To już nie są ceny na poziomie 500-600 SYP podawane przez przewodnik Lonely Planet z 2009 roku. Panuje tu bardzo sympatyczna atmosfera, ale chwilowo maja wszystko zajęte więc korzystamy z uprzejmości, zostawiamy plecaki i idziemy szukać dalej.

Palmyra – hotel Bel:

Ze 100 metrów dalej zostajemy zaskoczeni sympatycznym „Welcome Poland”. Po chwili konsternacji uśmiechnięty właściciel hotelu pokazuje na nasz przewodnik i rozpoczynamy sympatyczną konwersację. O tym, że lubią Polaków, że nie lubią Amerykanów bo zadzierają nosa, że jego hotel w tym przewodniku jest polecany, że mieszkają tu nasi rodacy …

hotel_Palmyra

Dla potwierdzenia swoich słów pokazuje nam liczne wizytówki zebrane w recepcji i naklejki jednego z polskich biur trampingowych. Rozmawia się nam na tyle sympatycznie, że po chwili z bodajże 1200 SYP czy 1300 SYP kończymy negocjacje na niecałych 800 ze śniadaniem, za dwójkę z łazienką i wiatrakiem. Kolejny raz okazuje się, że ceny w Syrii są mocno umowne i zalezą od dnia, sezonu, zdolności negocjacyjnych i tego czy ktoś nas polubi czy nie. Nam się udało. Może dlatego, że hotel miał akurat wyjątkowo dużo wolnych pokoi ?

noclegi_w_syrii 2

Hotel Bel w Palmyrze  jest skromny, ale bardzo czysty. W pokojach w zależności od standardu i ceny mogą znajdować się wiatraki lub klimatyzacja, mała lodówka i/lub telewizor. Trafiamy na super podłączenie wiatraka. Za pomocą 2 drutów, które trzeba włożyć w odpowiednie otwory gniazdka. Cóż. Wtyczka widocznie wyszła dawno temu :) Atmosfera w hotelu jest bardzo przyjacielska, a śniadanko bardzo smaczne. Składa się z oliwek, sera, chleba, dżemu, jajka i herbatki. Jeden z sympatyczniejszych noclegów na trasie, głównie ze względu na ludzi :)

Kontakt z hotelem Bel w Palmyrze:
P.O. Box 36
Palmyra – Syria
tel. +963 31 591 20 96
Fax. +963 31 59 12 099
mail: hotel-bel@mail.sy

Palmyra – Camping Al-Baider:

Jedno z większych, bardzo pozytywnych zaskoczeń na trasie. Rewelacyjnie położony. Z jednej strony tuż przy ruinach Świątyni Bela, na terenie wykopalisk. Z drugiej strony na tyle daleko, że spokój i cisza tego miejsca, przerywana tylko śpiewem ptaków są wręcz przytłaczające. W gęstym lesie oliwnym, u stóp wysokich murów świątyni znajduje się restauracja, pięknie wystrojony namiot beduiński z miejscami do spania oraz … basen !

Camping w Palmyrze

Możliwość skorzystania z ochłody w ciągu dnia, kiedy temperatury często przekraczają 40 stopni w cieniu jest bezcenna. W ogrodzie znajduje się też kilka miejsc, w których podejrzewam, że w otoczeniu granatów i daktyli można by było rozstawić swój namiot – jeśli akurat ktoś przyjedzie z własnym dachem nad głową. Oczywiście na miejscu jest prysznic, są umywalki i dość czyste jak na warunki arabskie toalety. Całe miejsce jest wyjątkowo klimatyczne, wręcz magiczne i stanowi doskonalą alternatywę dla hoteli w centrum miasteczka. Nr 1 jeśli chodzi o klimatyczne noclegi w Syrii !

Kontakt z campingiem w Palmyrze:
Palmyra – camping Al-BAider
Next to Temple of Bel
tel. 591 74 10
Mobile: 094 486 5484
albaidergarden@hotmail.co.uk

HAMA – TANIE HOTELE

Przed przyjazdem obiecywaliśmy sobie po Hamie wiele. Wg przewodników i map wychodziło na to, że zrobimy sobie tutaj dłuższy pobyt i potraktujemy jako bazę wypadową do okolicznych atrakcji. Miało być tanio, stosunkowo pusto, bo po sezonie i wg opisów o niezłym standardzie. Szybko okazało się, że nie zmieniła się tylko lokalizacja miasta. Jako baza do wycieczek nadal jest doskonała. W łatwy sposób można dostać się do pobliskich zamków jak Masyiaf, Kalat al Markab czy Krak de Chevalier, do Apamei czy do domów uli. Natomiast cała reszta naszych oczekiwań szybko pękła jak banka mydlana.

Hama - norie

Nieliczne „tanie” hotele, korzystając z koniunktury, jaka przyniosła coraz większa popularność Syrii jako kierunku turystycznego, reklamy jaką zrobiły im przewodniki oraz braku konkurencji na lokalnym rynku popodnosiły ceny czasem o ponad 100%. Przy okazji zmienił się klimat panujący w tych obiektach. To już nie jest atmosfera schroniska. Bardziej przypomina to doskonale prosperujący kombinat lub agencję turystyczną z wysokimi jak na Syrię cenami.

Oczywiście nadal jest miło, sympatycznie i grzecznie. Towarzystwo jest międzynarodowe, noclegi na dachu nadal tańsze niż w odpowiednikach w Damaszku, a w hotelach można usiąść przy dobrze wyposażonej biblioteczce i skorzystać np. z przewodników w większości języków świata. Więc czemu się czepiam ?Nie wiem. Może to wynik gorączki, która mnie w Hamie chwyciła, może wcześniejszego nastawienia, może zbyt dużych oczekiwań przed przyjazdem… Może tak po prostu musi być i to znak naszych czasów, w których już coraz mniej jest miejsc dziewiczych, a coraz więcej z roku na rok objętych będzie masową turystyką ?

Faktem jest, że Hama na jeden dzień, żeby zobaczyć miejscowe norie jest bardzo sympatycznym miasteczkiem. Na dłużej – tylko przy założeniu, że wyjeżdżamy rano i wracamy z wycieczki wieczorem. Osobiście zdecydowanie wolałbym zabunkrować się w Aleppo lub nawet w turystycznej Palmyrze.

Hama – hotel Riad

Jeden z dwóch mocno zachwalanych przez przewodniki backpakerskich hoteli położonych praktycznie ściana w ścianę z hotelem Cairo. Ostatecznie tu dostajemy ostatni pokoik 2 osobowy. Natomiast radzę zapomnieć o cenach podawanych przez przewodniki.. 600 SYP za dwójkę może było i w 2009. Teraz zaczynamy negocjacje od … 1200 SYP. W górę. Niby to nadal stosunkowo niedrogo. Natomiast mając w pamięci nocleg w Palmyrze za nieco ponad połowę tej sumy i to ze śniadaniem…. Na moje pytanie o ceny podawane w Lonely Planet, bardzo sympatyczny skądinąd Abdullah stwierdził z rozbrajającym uśmiechem, że „everybody is changes …” i zakończył nierówne negocjacje. To w końcu my szukaliśmy pokoju, a on miał jeden ostatni w okolicy, a goście wciąż przybywali …

Kolejna niespodzianka czeka tych, którzy chcieliby zabrać się na wycieczkę po okolicy korzystając z grafiku umieszczonego w recepcji. Tym, którym mocno zależy na cenie już przy 4 osobach, które skrzykną się razem o blisko połowę taniej może wyjść wynajęcie taksówki na cały dzień, która obwiezie ich po wybranych atrakcjach. Przy 2 osobach cena wyjdzie zapewne taka sama lub nawet odrobinę niższa – w zależności od zdolności negocjacyjnych.

Zresztą wycieczki wykupione w obydwu hotelach wyglądają tak samo. W zależności od ilości osób podjeżdża zazwyczaj mniejsza lub większa taksówka zamówiona przez hotel. Jedyną zaletą jest oszczędność czasu. Bo przy tych cenach transportu różnica w cenie dojazdu środkami komunikacji publicznej w stosunku do wycieczki jest olbrzymia. Dla przykładu transport autokarem do Palmyry ok. 200 km to 100 SYP. Wycieczka do 3 okolicznych zamków – 1250 – 1500 SYP. Od głowy.

Pomijając wszystko sam pokój jest dość czysty, z łazienką i telewizorem. Abdullah jest przesympatyczny i dobrze mówi po angielsku. Oferta wycieczek dla wygodnych tzn. taksówek zamawianych przez recepcję duża i urozmaicona, a świetlica zawiera dobrze wyposażoną biblioteczkę. Także może wystarczy skorygować ceny w przewodniku i będzie dobrze …?

Kontakt z hotelem Riad:
tel. 00963 33 239512 / 235540
fax. 517776 – po box 754
mobile: 0945 555602 / 0944 456767
e-mail: riadhotel@scs-net.org

Hama – hotel Cairo

Drugi z hotelików położonych przy tej samej ulicy. Podobny standard, nieco niższe ceny. Dwójkę z łazienką dostajemy za 900 SYP. Fakt, że o nieco niższym standardzie niż w Riadzie. Również ceny wycieczek – zamawianych taksówek nieco niższe. Chcąc skorzystać i jednocześnie nie nadwyrężać zbytnio budżetu warto porównać ofertę obydwu hoteli. Standard bardzo podobny. Przy recepcji znajduje się kilka komputerów z dostępem do internetu.

Kontakt z hotelem Cairo w Hamie:
Kouatli Street
tel. 00963 33 222280 – 2471300 – 2471301
tel/fax. 237206
Mobile. 0945 5 56 03
www.cairohotel-hama.com
e-mail: cairohot@aloola.sy

TANIE NOCLEGI I POLECANE HOTELE W ALEPPO

W Aleppo podobnie jak w Damaszku nie brak tanich hoteli skupionych w uliczkach dookoła starego miasta i wieży zegarowej. W cenie w granicach 1000 SYP można spokojnie znaleźć jakieś skromne lokum. Standardy są różne i warto dokładnie zajrzeć do środka, obejrzeć pokój i otoczenie przed podjęciem decyzji. W każdym przewodniku jest przynajmniej kilka rekomendowanych propozycji na każdą kieszeń. My szukamy cieszącego się dobrą opinią Spring Flower Hostelu, oglądając po drodze inne propozycje, które z różnych względów nie zdobywają naszej sympatii.

ALEPPO – SPRING FLOWER HOSTEL

W końcu trafiamy do naszego celu, usytuowanego w jednej z bocznych uliczek. Dookoła zakłady wulkanizacyjne, a nad wąskim wejściem duży baner reklamowy z mnóstwem informacji. To, że dawniej hotel nazywał się Zahrat al-Rabie, a to że jest rekomendowany przez Lonely Planet, że posiada internet. W środku klimat momentami zamkowy. Czerwona cegła, obrazy i gadżety na ścianach, a w świetlicy ogromna biblioteczka i liczne flagi oraz pamiątki od odwiedzających gości.

Wszystko zrobione ze smakiem prezentuje się nad wyraz zachęcająco. Spotykamy znajomych Australijczyków i oczekujemy na kogoś, kto będzie znał na tyle angielski by dogadać się co do naszego pobytu. Pokoje są różne, nieco lepsze i nieco gorsze. Wszystkie raczej skromne, ale bardzo czyste i tanie. Za pokój z łazienką i oknem – nie we wszystkich jest ten luksus płacimy 700 SYP. Niektóre są jeszcze tańsze. Miejsce na dachu od 165 SYP. Dormitorium wg. danych na stronie 220 SYP

W Hostelu wszystko toczy się na zwolnionych obrotach. Wszyscy robią wszystko. Chłopak najpierw sprząta pokoje nie przejmując się, że w tym czasie w barze nie ma nikogo, a są chętni by kasę wydać. Na recepcji w ogóle rzadko ktoś siedzi – co wychodzimy lub wchodzimy to miejsce świeci pustkami. Nikt się tym nie przejmuje i każdy robi swoje.

noclegi_w_syrii 5

Wieczorem siadamy ze spotkanymi rodakami przy piwku w świetlicy i wymieniamy się wrażeniami z pobytu. Przyglądamy się przy okazji pozostałym gościom. Tradycyjnie przeważają azjaci. Jest ich w Syrii wyjątkowo dużo. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że połowę indywidualnych turystów stanowią podróżnicy z Tajwanu, Korei, Japonii, a drugą połowę reszta świata:) Jedni czytają, inni oglądają film, jeszcze inni dyskutują zawzięcie przy laptopie. Przy stoliku obok, z torebki dyskretnie wystaje butelka araku. Po chwili płyn ląduje w szklaneczkach, które po dodaniu wody robią się białe. Życie wre. To ten klimat, którego brakowało mi w Hamie. Tu nic nie jest poukładane. Gospodarz, mijając nas na schodach, pyta jak się mamy i informuje, że jutro, a może pojutrze – „Inszallach” szykują wycieczkę dla gości. Wycieczkę, a nie taksówkę. Pytamy o cenę. – Ok 500 SYP. Niestety nie zdążymy skorzystać. Czas nas goni. Za 2 dni musimy być już w Turcji, a tyle jeszcze zostało do zobaczenia w Aleppo.

Hostel Spring Flower wart jest wszystkich pochlebnych opinii zamieszczanych zarówno w przewodnikach, jak i w sieci przez zadowolonych gości. Pokoje są skromne, ale zawsze czyste i tanie. Obsługa gościnna i pomocna, a klimat niezwykły. To jedno z tych miejsc, do którego z przyjemnością będziemy zawsze wracać.

Kontakt z hostelem Spring Flower:
Syria / Aleppo
Street : 50 m off Marry St. Aleppo Syria
P.O.BOX :10816
info@springflowerhostel.com
Te l : 00 963 21 212 2790
Fax : 00 963 21 211 5898

Hama vs Aleppo ? Zdecydowana wygrana Aleppo i Spring Hostelu. Ceną, atmosferą i klimatem.

POLECAMY Z PEŁNĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ !!!