Internet jest jak śmietnik. Przyjmie wszystko. Dlatego też bawi mnie niezmiernie gdy na największych portalach widzę żale i oceny sfrustrowanych odwiedzających, którzy przestrzegają przed 5 gwiazdkowym hotelem, który w ich mniemaniu jest po prostu przerażający …

Jak znaleźć wiarygodne opinie o hotelach w internecie ?

Opinie są bezcennym źródłem informacji podczas wybierania i szukania najlepszego hotelu. Aby nie zwariować widząc przeciwstawne często oceny i wyciągnąć z nich jak najwięcej dla siebie trzeba patrzeć na nie przez szeroko rozłożone palce i świadomie wyciągać tylko ważne dla nas informacje. Jednym słowem trzeba oddzielić ziarno od plew. Jak to zrobić ?

>>Wakacje bez stresu – kompendium świadomego podróżowania”

 

1. Odrzuć skrajne opinie

Jestem w stanie uwierzyć, że hotel 5 * mógł się komuś nie spodobać, bo był gorszy niż inny, 5* hotel w okolicy. Bo np było mniej jedzenia lub spodziewaliśmy się większej ilości animacji. Nigdy natomiast nie zrozumiem i nie uwierzę, że hotel taki jest przerażający, odrażający czy okropny i zasługuje na ocenę 1 w skali do 10. Szczególnie gdy jako uzasadnienie jest po prostu: bo tak …

2. Zaglądaj na zagraniczne portale

Opinie turystów zagranicznych są zazwyczaj bardziej wyważone i często w dużo większym stopniu odpowiadają rzeczywistości. Wynika to z faktu, że turysta angielski, niemiecki czy skandynawski jest bardziej wyedukowany. Jeździ dużo więcej od nas, widział hotele o różnym standardzie i wie czego spodziewać się po cenie i standardzie wybranego hotelu. Polacy mają tendencję do narzekania, a wiele opinii pisanych jest przez zblazowanych nowobogackich. Słoma z butów jeszcze nam wystaję, ale na wakacjach będziemy zgrywać bohaterów i wielkie jaśniepaństwo. Taki typ turysty wybierając tani hotel 3* spodziewa się, że recepcjonista będzie za nim chodził przez całą dobę, a w pokojach powinno być co najmniej jacuzzi …

Często ten sam hotel na polskim portalu będzie miał więc opinie dużo niższe niż na portalach międzynarodowych. Może to wynikać z tego, że polskie biura podróży kontraktują słabsze pokoje, ale często z naszego narodowego zamiłowania do malkontenctwa

Kolega, który otrzymał reklamację na standard nowych, doskonale wyposażonych i przygotowanych na wysoki połysk apartamentów w jednym z nadmorskich kurortów skomentował to krótko:

– Życzę, aby zawsze miała pani przynajmniej  tak we własnym domu …

 

3. Pamiętaj, że łatwiej napisać negatywną ocenę

Co zrobić gdy wybrany hotel ma dużo negatywnych opinii ? Wczytać się czego dotyczą… Z doświadczenia wiem, że negatywną opinię o hotelu napisze przynajmniej 70 % osób, którym coś nie pasowało, podczas gdy do pochwalenia się jak było fajnie skłonnych jest zaledwie kilkanaście procent odwiedzających. Jeśli hotel ma 100 pokoi i licząc, że każda z rodzin przyjedzie do hotelu na tydzień to w ciągu roku przy 70 % obłożeniu przyjąć może blisko 6800 osób. Przy założeniu, że każda rodzina to 2 osoby. Jak teraz, w tej skali wygląda te 40 negatywnych opinii ? Lepiej ?

 

4. Zwracaj uwagę na ilość opinii

Hotel z oceną 8,8 wynikającą z 5 wystawionych opinii wcale nie musi być lepszy niż ten, który szczyci się solidną szóstką wystawioną na podstawie 800 głosów. Pamiętaj, że z piątki oceniającej pierwszy hotel, większość opinii może pochodzić od obsługi hotelowej lub w ramach „marketingu szeptanego…”  Podobnie gdy hotel ma niską ocenę, która pochodzi od zaledwie kilku recenzentów. Część z nich może być podstawiona przez konkurencję, a część to może urodzeni narzekacze ?

 

5. Patrz czego dotyczą negatywne opinie

Zarzutem, który często powtarza się w negatywnych ocenach hoteli są jedzenie i alkohole.

Informacja powtórzona przez kilkadziesiąt osób, na różnych portalach, że w małym hotelu brakuje jedzenia, nie ma owoców, a obsługa ma wszystko gdzieś powinna zapalić nam czerwoną lampkę w głowie. Natomiast nawet powtarzający się kilkukrotnie zapis, że jedzenie w dużym, 4 czy 5 gwiazdkowym hotelu jest monotonne budzi  na mojej naszej twarzy już tylko uśmiech.

W wielkich hotelach jedzenie faktycznie codziennie jest takie samo. Tyle, że menu składamy sami z zazwyczaj  kilkudziesięciu potraw. Jedząc podobnie jak w domu, jednego dnia jajecznicę, drugiego naleśniki itp różnych kombinacji śniadań powinno nam starczyć na przynajmniej 2 tygodnie pobytu. Jeśli ktoś natomiast będzie żarł, bo z jedzeniem często nie ma to wiele wspólnego, codziennie wszystko na raz…

Podobnie żenującym i zazwyczaj polskim lub rosyjskim zarzutem jest ten o ilość alkoholu w drinkach i fakt, że w barze przy basenie alkohol podawany jest w plastikach. Ciekawe tylko kto miałby sprzątać resztki szkła porozbijanego przez pijaną w sztok trzódkę, która przecież jest na  wakacjach i co jeden z drugim powiedziałby gdyby na drugi dzień, po wytrzeźwieniu, okazało się, że to jego dziecko nadepnęło w brodziku na resztkę kufla po piwie pozostawionego po libacji …

 

6. Pamiętaj kto pisze opinie w internecie

Wiele portali udostępniających miejsce na dodawanie opinii nie weryfikuje w żaden sposób ich jakości i pochodzenia. Często wówczas zdarza się, że duża część ocen to komentarze dodane przez np osoby, które w danych hotelu nie były, ale mają dużo czasu i lubią sobie popisać lub wręcz pracowników danego hotelu, względnie ich konkurencję.

Coraz bardziej rozwija się też rynek tak zwanego  marketingu szeptanego. Na czym polega taka usługa ? Firma zewnętrzna zakłada kilkanaście, kilkadziesiąt, kilkaset kont na różnych forach korzystając z dynamicznie przydzielanego adresu IP. Hotel lub biuro podróży zleca kampanię wizerunkową i po 2 miesiącach na większości liczących się stron pojawia się nawet kilka tysięcy pochlebnych komentarzy i ocen. W zależności od budżetu …

 

7. Nie ma hotelu idealnego

Nie ma hotelu, który miałby 100 % pozytywnych ocen, opinii i komentarzy. Nawet  mające 6 * hotele w Emiratach Arabskich doczekały się krytycznych ocen od gości, konkurencji lub zawodowych malkontentów. Czytając sprzeczne oceny kolejnego hotelu pamiętaj, że jeszcze się taki nie urodził, kto by wszystkim dogodził, a im większa ilość ocen i im większy hotel, tym większa szansa na komentarze negatywne.

 

Na marginesie:

Kilka lat temu, po powrocie z sympatycznego hotelu w Maroku postanowiłem podzielić się moim zadowoleniem z przyszłymi, potencjalnymi gośćmi. Przed dodaniem postanowiłem poczytać wcześniejsze opinie. Większość z nich była tożsama z moimi odczuciami. Natomiast kilka odbiegało drastycznie od stanu faktycznego. Po części było widać, że zostały napisane przez tą samą osobę. Zmieniły się tylko pseudonimy i przecinki w tekście. Najlepszym komentarzem był natomiast ten, mówiący o brudnym i małym basenie znajdującym się na dachu hotelu. Tyle tylko, że hotel, którego dotyczyła uwaga nie miał basenu na dachu, a dokładnie taką samą opinię znalazłem jeszcze przy kilku następnych, zupełnie innych hotelach

 

Gdzie szukać wiarygodnych ocen i opinii o hotelach ?

Rozwój internetu sprawił, że w obecnych czasach wystarczy w dowolnej wyszukiwarce wpisać nazwę hotelu i za kilka sekund będziemy wiedzieć o nim wszystko. Gdzie jest położony, ile ma pokoi, co znajduje się w najbliższej okolicy i jak dojść do sklepu, miasta czy okolicznych atrakcji turystycznych. Przy wielu hotelach można już pokusić się nawet o wirtualny spacer po okolicy oraz co najważniejsze znaleźć opinie, zdjęcia i filmy udostępnione przez zadowolonych i tych rozczarowanych gości. Gdzie szukać tych najbardziej wartościowych opinii  o hotelach ?

 

1. booking.com

Portal, z którego usług korzystam najczęściej szukając wiarygodnych opinii. Minusem jest mniejszy zasięg niż konkurencyjnego zoovera. Znaleźć tu można bowiem tylko opinie, które dotyczą tylko hoteli dostępnych do zarezerwowania poprzez stronę. Autorami są wyłącznie osoby, które w danych ośrodku były, co powoduje to, że opinii jest mniej, ale są one bardzo wiarygodne. Niestety do opinii nie można dodawać własnych zdjęć, więc pozostaje korzystanie z tych przygotowanych przez booking.com Trzeba jednak uczciwie przyznać, że dokumentacja fotograficzna w większości przypadków jest zdecydowanie lepsza niż w ofertach biur podróży i konkurencyjnych serwisów zajmujących się rezerwacją hoteli.

Ocena i przydatność *****

Mniejsza ilość hoteli niż na konkurencyjnych portalach i brak zdjęć pochodzących od autorów recenzji natomiast bardzo łatwa i przejrzysta nawigacja, świetnie zorganizowane mapy z obiektami i najbardziej wiarygodne opinie z dużą ilością zdjęć.

 

2. tripadvisor

Jeden z kultowych wśród podróżników serwisów, w którym znaleźć można bardzo dużo informacji również o miejscach i hotelach położonych poza głównymi regionami turystycznymi. Serwis dużo bardziej znany poza Polską co sprawia, że znaleźć tu można informacje od turystów i podróżników różnych narodowości. Oceny można sprawdzać pod względem różnych kryteriów jak czystość, obsługa, lokalizacja czy wartość, która w założeniu stanowić powinna zapewnę kategorię stosunek ceny do jakości :) Bardzo przydatny serwis, w którym niezmiennie bawi mnie ocena „okropne” w stosunku do hoteli o standardzie 5*

Ocena i przydatność *****-

Najlepszy portal dla poszukujących hoteli i hosteli poza utartymi szlakami turystycznymi i dla podróżników. Ogromna ilość opcji co jak zwykle jest i plusem i minusem, który czasami utrudnia połapanie się w tym co, gdzie jest. Mały minus za ciekawe opcje spolszczeń np. Aqaba pakietów wakacyjnych …

 

3. zoover.pl

To jeden z największych portali w Europie zajmujących się zbieraniem opinii o hotelach, apartamentach ale też i o atrakcjach turystycznych na świecie. Ogromną zaletą zoovera jest zasięg. Wg informacji spółki w portalu jest już prawie 1,4 miliona niezależnych opinii. Dla mnie plusem jest też fakt, że znaleźć tam można opinie i oceny gości różnych narodowości oraz ilość opinii, która sprawia, że te mniej wiarygodne stanowią margines całości. Aby dodać opinię należy być zarejestrowanych użytkownikiem serwisu co w pewien sposób zmniejsza możliwość manipulacji ocenami. Autorzy recenzji mogą również dodawać swoje zdjęcia obiektów, a z recenzjami pochodzącymi z zoovera spotkacie się często na stronach wielu polskich biur podróży.

Ocena i przydatność ****+

Plus za zasięg, prostotę nawigacji i ilość opinii (bez reklam – póki co:)

 

4. holidaycheck

Portal, który sięga po opinie również z innych źródeł jak booking, hotels.com czy hotel.de Przy recenzjach znajdują się zdjęcia gości, którzy mieszkali w danym hotelu, filmy, opisy różnych dostawców i biur podróży wraz z cenami oraz lokalizacja na mapie. Z jednej strony mnóstwo przydatnych informacji, z drugiej przykład jak zbyt duża ich ilość na głównej stronie utrudnia nawigację.

Ocena i przydatność: ****

Niby wszystko jest i opcji jest dużo więcej niż u konkurencji, a czasem wręcz za dużo co powoduję, że po znalezieniu informacji szybko uciekam gdzie indziej, przytłoczony ilością napadających na mnie informacji

 

5. Wakacje.pl

Polski serwis zajmujący się głównie sprzedażą wczasów i wycieczek, który od początku działalności umożliwiał dodanie oceny hotelu. Niestety bez żadnego nadzoru, co spowodowało, że szybko pojawiły się tam opinie zdublowane lub pochodzące z mało wiarygodnych źródeł np wyglądające na wspomnianą walkę na oceny pomiędzy hotelami. Natomiast przez długi czas był to wiodący serwis zbierający opinie o hotelach. Opinii jest dużo, natomiast ich jakość była często bardzo niska przez co na wakacje.pl zaglądam już teraz tylko czasami. Dobrym posunięciem było wprowadzenie oznakowania opinii osób, które kupiły pobyt poprzez serwis, czyli na pewno w hotelu, o którym piszą były, a i design strony poprawił się w ostatnich czasach, przez co opinie czyta się lepiej.

Ocena i przydatność: ***+

Duża ilość ocen, często jednak o słabej jakości i przydatności. Tylko polskie opinie.

 

Skorzystanie i porównanie ocen w kilku wymienionych serwisach powinno umożliwi wyłuskanie najbardziej wiarygodnych opinii o wybranym hotelu. Szczególnie jeśli skonfrontujecie je z opisem w katalogu biura podróży lub ze strony internetowej hotelu i pamiętać będziecie o złotych zasadach opisanych wcześniej.

Opinie można znaleźć również na stronach niektórych biur podróży lub serwisów zajmujących się rezerwacją hoteli, natomiast to te wymienione powyżej są w moim mniemaniu na dzień dzisiejszy najbardziej opiniotwórcze i przydatne. A bardziej szczegółowe informacje o wybranych hotelach, które testowaliśmy osobiście znajdziecie oczywiście na Wakacje i Podróże