Najciekawsze miejsca na Maderze. Przełęcz Encumeada, Funchal, Ponta de Sao Lourence, Rabacal i kilka innych levad, Porto Moniz, Santana,   płaskowyż Paul de Serra i klif Cabo Girao … ? Poniżej 5 moich ulubionych, najciekawszych  miejsc do zobaczenia na Maderze

Najciekawsze miejsca na Maderze

Na przełęczy Encumeada byliśmy dwa razy. Za pierwszym razem praktycznie ją przejechaliśmy. Nic zresztą dziwnego. Ciężko szukać czegoś co powinno gdzieś tu być według i mapy, i przewodnika, a czego za diabła nie da się dostrzec. Może dlatego, że dookoła była gęsta ni to mgła, ni to chmura, która skutecznie ograniczała widzialność do kilku metrów przed czubkiem własnego nosa.

Na szczęście następnego dnia rozpogodziło się, a my zdecydowaliśmy pojechać tam raz jeszcze w drodze do wodospadów w Rabacal. Tym razem w pełni mogliśmy podziwiać widok na głębokie doliny po obu stronach przełęczy. Tylko, że im dalej w stronę płaskowyżu Paul de Serra tym widoki robiły się coraz ciekawsze. To właśnie stanowi największy problem na Maderze. Ciężko stwierdzić jednoznacznie co trzeba zobaczyć koniecznie, gdzie być i gdzie szukać najlepszych miejsc. Jeśli nie ma się przynajmniej miesiąca, a my nie mieliśmy, to nie obędzie się bez dramatycznych wyborów i cięć. A te są zawsze bolesne…

W ciągu tygodnia, zwiedzając wyspę dośc intensywnie zobaczyliśmy tylko lub aż fragment Madery. Z bólem i żalem na  następną zimę zostawić musieliśmy m.in.

•     – całą zachodnią, dziką i podobno piękną część wyspy.
  •     – trasę z Pico do Aeiro do Pico do Ruivo
  •     – Camache centrum wikliniarstwa
  •     – Curral das Freias miejsce, w którym produkuje się likier kasztanowy
  •     – przynajmniej ze 2 kolejne levady
  •     – wyspę Porto Santo

Natomiast tu byliśmy, widzieliśmy, sprawdziliśmy :)

przewodnik po maderze

Mój TOP 5 – miejsca, których nie wolno przegapić na Maderze

1/ FUNCHAL

W Funchal spędziliśmy cały pierwszy dzień i fragment ostatniego. To wg mnie takie niezbędne minimum. Warto bez pośpiechu przemierzać piękne, wąskie uliczki starego miasta. Zatrzymać się na pyszne lody lub doskonałą sałatkę owocową w jednej z małych knajpek. W okresie świąt nie sposób nie być w Funchal wieczorem, gdy wszystkie uliczki są wspaniale oświetlone. To również najważniejszy węzeł komunikacyjny na Maderze, z którego można dojechać do każdego chyba zakątka wyspy. Bilety na autobus można kupić u kierowcy lub w kiosku. Odpowiednia kwota za bilet lub bilety nabijana jest na kartę magnetyczną, którą przykłada się do czytnika przy wejściu od strony kierowcy.

Funchal - najciekawsze miejsca na Maderze

Najciekawsze miejsca na Maderze – Funchal

2/ WSCHODNIA MADERA I PONTA DE SAO LOURENCE

Objechaliśmy wschodnią Maderę, zajrzeliśmy do Canical i obeszliśmy Ponta de Sao Lourence. To zdecydowanie obowiązkowy punkt programu z jednymi z najpiękniejszych widoków na wyspie. Szczególnie podczas słonecznego dnia. Na spokojną wędrówkę należy przeznaczyć około 4 godzin. Trasa wiedzie wzdłuż pionowych klifów, poprzez punkty widokowe z których doskonale widać ocean po obydwu stronach wyspy na sam koniec przylądka. Podczas wędrówki warto uważać aby nie rozdeptać jednej z tysięcy biegających po drodze jaszczurek. W przeciwieństwie do tych spotkanych w Syrii, te maderskie zachowują się jak udomowione. Pozują do zdjęcia, prawie jedzą z ręki, a jedna chciała się z nami zabrać na gapę. W plecaku…

Madera2

PONTA DE SAO LOURENCE to zdecydowanie jedno z najciekawszych miejsc na Maderze.

3/ MADERA ŚRODKOWA Z SAO VINCENTE, BOCA DE ENCUMEADĄ I SANTANĄ

Warto przejechać się malowniczą drogą przez środek wyspy, poprzez przełęcz Boca de Encumeada do Sao Vincente. Na przełęczy Encumeada nasz plan zakładał spacer jedną ze znajdujących się levad. Tylko jak je znaleźć gdy świat przed sobą widać na długość wyciągniętej pieści.

Jeśli podobnie jak nam, mgła zasłoni Wam widoki na Boca de Encumeada warto pojechać do malowniczej Santany lub na płaskowyż Paul de Serra, a na Encumeadę wrócić przy lepszej pogodzie. Gwarantujemy, że warto …

Santana na Maderze

Samana i równie wysokie miejsce na liście: Najciekawsze Miejsca na Maderze

4/ Najciekawsze miejsca na Maderze – PŁASKOWYŻ PAUL DE SERRA

Płaskowyż Paul de Serra to jeden z najdziwniejszych widoków na wyspie. Po kilku dniach ciągłej jazdy w górę i w dół wjeżdżamy nagle na kawałek niemal prosty jak stół. Dziwnie nagle się jedzie po prostym. Bez zakrętów i na piątym biegu. Nie ufając za bardzo temu co widzę profilaktycznie nie rozpędzam się za bardzo. I dobrze. Bo dookoła jest co oglądać. Dziki krajobraz, poprzecinany gdzieniegdzie torfowiskami i oczkami wodnymi, mieni się w promieniach porannego słońca wszelkimi odcieniami czerwonego. Przez chwilę nie wiem gdzie jestem. Madera to jeszcze ? Czy już może Australia ?

Madera3

5/ Levada RABACAL

Droga do Risco, którą straszą przewodniki jest już zamknięta. Przy głównej trasie zorganizowano parking. Drogę dojazdową przegrodzono szlabanem spod którego co kilkanaście minut odjeżdża busik. 1,5 euro za 2 kilometrowy zjazd, 2 euro za wjazd i 3 euro za bilet w 2 strony. Na dole rozpoczynają się 2 arcyciekawe trasy turystyczne. Jedna do malowniczego wodospadu, druga do 25 fontes. Obydwie trasy warto przejść. Po drodze gwarantowane mamy piękne widoki, a wąska dróżka wzdłuż levady często ledwie mieści jednego piechura. Wszechobecna wilgoć spowodowała, że maszerując tutejszymi ścieżkami możemy poczuć się jak w świecie z baśni …

Madera5

Kolejność atrakcji jest zupełnie przypadkowa :)