25 km, 7 godzin wędrówki i widoki które wbijają w fotel. Większość osób przyjeżdżających w rejon Ha Giang, trasę z Dong Van do Meo Vac przejeżdża motorkiem. My postanowiliśmy ją przedreptać.  Droga przez przełęcz Ma Pi Leng to jedna z najpiękniejszych tras widokowych w całych Indochinach i kolejna sprawdzona osobiście pozycja na liście pt. ciekawe miejsca w Wietnamie…

Ma Pi Leng – ciekawe miejsca w Wietnamie

Miało być słońce jednak prognozy po raz kolejny chyba zakpiły z nas sobie sromotnie. Chociaż może to i lepiej bo miało być też z górki…

Tymczasem od godziny wspinamy się niemal bez przerwy podziwiając coraz bardziej spektakularne panoramy. Przed wyjściem na trasę z Dong Van do Meo Vac zastanawialiśmy się ile jest prawdy w zachwytach nad przełęczą Ma Pi Leng, a ile przesady. Z każdym krokiem coraz bardziej przekonujemy się, że na liście zawierającej ciekawe miejsca w Wietnamie,  Ma pi Leng będzie bardzo wysoko …

• więcej o tym jak po raz 4 postanowiliśmy zamieszkać na trochę w Azji: zima w tropikach

Wietnam - Ma Pi Leng

Ciekawe miejsca w Wietnamie – droga z Dong Van w kierunku Meo Vac. Góry o poranku …

Ma Pi Leng - ciekawe miejsca w Wietnamie

W kierunku Ma Pi Leng – miało być słońce lecz nawet i przy zachmurzonym niebie widoki zapierają dech

Droga z Dong Van do Meo Vac

Ostatnie wioski zniknęły hen za nami. Teraz jedynie w dole widać było pojedyncze zabudowania.

– Ciekawe jak się mieszka w takim miejscu – zastanawialiśmy się patrząc z podziwem na domki leżące gdzieś pod naszymi stopami. – Jak oni się tam dostają, samolotem? – szukaliśmy dróżki, którą dorośli mogliby pójść po zakupy, a dzieci do szkoły. Jakiejkolwiek, choćby tak wąskiej jakimi wędrowaliśmy w okolicach Dong Van. Nic. Tylko maleńki dom i ogromne góry dookoła.

góry w Wietnamie - Ma Pi Leng

Majestatyczne góry i małe domki w dolinach …

– Niemożliwe, jest sklepik – to niewiarygodne jak szybko mała butelka zielonej herbaty prosto z lodówki przywraca siły. Sklepik to za dużo powiedziane. Na jednej ze ścian garażu niedbale ułożonych zostało trochę przekąsek i słodyczy oraz ze 2 zgrzewki napojów. Usiedliśmy przy stoliku, właściciel otaksował nas wzrokiem i uśmiechnął się szeroko słysząc nasze podziękowania po wietnamsku. Chwilę później na stole pojawił się czajnik z gorącą herbatą. I koledzy właściciela wyraźnie zainteresowani nietypowymi gośćmi nie posiadającymi motorka.

Wietnam - Ma Pi Leng

Po wdrapaniu się w okolice pomnika znaleźliśmy sklepik …

Ci wredni Wietnamczycy …

– Zapalisz – zaproponował jeden wyciągając tradycyjną fajkę wietnamską. Fuj, palenie jest niezdrowe i powoduje raka … Jasne, że zapalę. Jak miałbym odpuścić sobie możliwość zobaczenia jak działa wietnamska fajka wodna. Wietnamczyk załadował porcję tytoniu po czym przyłożył usta do jednego z otworów drewnianej tykwy i przypalił tytoń. Zabulgotało i po chwili z rury wydobył się dym.

– Teraz ty – rura trafiła w moje ręce. Spróbowałem powtórzyć wszystkie czynności i…

– Jezu jakie to mocne – po jednym acz solidnym zaciągnięciu przez dobrych kilkanaście sekund świat zrobił się mocno kolorowy i roztańczony. Oczy trójki sąsiadów i Anki wpatrzone były z uwagą we mnie i czekały na reakcję.

– Super – uśmiechnąłem się chociaż wymagało to sporo wysiłku i podniosłem kciuk do góry starając się powstrzymać napływające do oczu łzy.

Moja reakcja wzbudziła ogólną wesołość, a na stole nie wiadomo skąd obok herbaty pojawiła się „happy water” czyli wietnamski bimberek z kukurydzy.

Jeśli wszyscy Wietnamczycy są tak wredni i paskudni to nie dojdziemy przed zmrokiem … Podziękowaliśmy za gościnę i pomachaliśmy na pożegnanie. I wędrując dalej, po raz kolejny w ciągu ostatnich dni zaczęliśmy dyskutować na temat negatywnych opinii – zobacz na temat Wietnamu i jego mieszkańców. Nasze wrażenia na szczęście jak na razie były dokładnie odwrotne. Tyle razy już spotkaliśmy się z sympatią i gościnnością, że ciężko było wszystko spamiętać. Może to północ, a może po prostu górale wszędzie są tacy …

wietnamska fajka wodna

Wietnamska gościnność – na stole pojawiła się gorąca herbata i lokalny bimberek oraz wietnamska fajka wodna …

Czy trasa z Don Vang do Meo Vac jest niebezpieczna?

Nie do końca byliśmy też w stanie zrozumieć komentarze mówiące o tym, jak niebezpieczna jest trasa z Dong Van do Meo Vac przez przełęcz Ma Pi Leng. Owszem, droga jest kręta ale jeździliśmy już drogami wyglądającymi na dużo bardziej niebezpieczne. Nawet w Europie nie brakuje takich dróg: na Majorce, w Alpach czy na Maderze.

Asfalt jest w całkiem przyzwoitym jak na tutejsze standardy stanie, uważać trzeba jedynie na to, żeby w trakcie podziwiania krajobrazów nie przegapić zakrętu. Ewentualnym zagrożeniem mogą być wietnamscy kierowcy, wiatr lub spadające z góry kamienie. A te bywają konkretne i potrafią wybić w drodze całkiem pokaźne kratery …

ciekawe miejsca w Wietnamie - Ma Pi Leng

Ciekawe miejsca w Wietnamie – trasa z Dong Van do Meo Vac przez Ma Pi Leng to jedna z najpiękniejszych tras w Wietnamie

Ciekawe miejsca w Wietnamie – trasa przez przełęcz Ma Pi Leng – zdjęcia:

Ma Pi Leng - Vietnam

droga z Dong Van do Meo Vac

Droga z Dong Van do Meo Vac – ciekawe miejsca w Wietnamie

Droga z Dong Van do Meo Vac

Droga z Dong Van do Meo Vac wcale nie jest tak niebezpieczna jak o niej piszą. Zakrętów jest oczywiście sporo ale praktycznie na całej długości jest asfalt, uważać trzeba, żeby się nie zagapić. I na wietnamskich kierowców ;-)